HAPPINESS IN ISLAM


Bismillahirrohmaanirrohhiim.

Subhanallah Walhamdulillah Walailaahaillallah Wallahuakbar.

Assalamualaikum w.b.t.



Ikutilah kisah dibawah dimana ianya benar2 berlaku di India dimana ianya mengisahkan pengertian KEBAHGIAAN dalam konteks ISLAM. Insya Allah, moga pembaca yang dimuliakan mendapat pentunjuk dan hidayah.



"Knock, Knock."



Terkejut seorang pegawai bangsawan British di India yang sedang enak menghirup secawan teh lalu memanggil,

" Siapakah itu? "



" Ini saya Sir, tuan punya tukang cuci baju. Saya datang hendak mengutip baju2 kotor tuan. " pinta seorang wanita tua yg miskin iaitu seorg tukang cuci baju yg berkhidmat utk pegawai bangsawan British itu.



" Oh ya tak ya...silakan masuk. Awak apa khabar? " Pegawai British itu bertanya.



" Saya sihat, tuan. ALHAMDULILLAH, SEGALA PUJI BAGINYA. " jawab wanita tua itu sambil mengutip baju2 bangsawan British itu.



" Hmmm...anak2 awak pula apa khabar? dan bagaimana anak awak yg sakit tempoh hari? " tanya pegawai itu lagi.



" Mereka semuanya baik2 sahaja, tuan. SEGALA PUJI BAGI ALLAH...Cuma yg terkena jangkitan malaria masih demam panas, makan pun tak lalu..lama kelamaan tu baiklah dia, INSYA ALLAH. Yang sorang lagi tu sihat walafiat..cergas sahaja. ALLAH ITU PEMURAH, tuan. DIA MENJAGA KAMI DENGAN BAIK SEKALI. " terang si wanita tukang cuci ini.



" Huh....dan bagaimana keadaan suami awak? saya tak pernah nak bertanya. " tanya si Pegawai ini lagi yang semakin hairan dengan kenyataan wanita tua ini.



" Oh, dia sudah meninggal, tuan. Enam tahun yang lalu. ALLAH TELAH MENGAMBIL BELIAU, ALLAH PUNYA RANCANGANNYA UNTUK SEGALA2NYA."



Hendak menjadi asbab kerana perbualan ini, Pegawai Bangsawan British ini telah mendapat HidayahNya dan memeluk ISLAM. SUBHANALLAH!



Para pembaca yg dimuliakan Allah, hampir tiada apa yang menarik di dalam perbualan mereka berdua. Pegawai Bangsawan British ini sedang berusaha sama seperti kita semua untuk mencari makna dalam hidup di dunia yang fana ini.



Dia telah mencuba dengan sedaya upaya utk hidup di dunia ini akan tetapi masih merasakan tidak bahagia dan tenang yang membuatkan diri dia bingung.



Dengan wajah kepuasan dan kesyukuran dari wajah wanita tua ini sangat menawan hati pegawai tersebut.



Manakan tidak, dengan baju yang lusuh dan koyak, anaknya yang sakit kronik dan suaminya sudah tiada, ditambah lagi dengan pendapatan yang cukup2 makan dan masa depan yang tak menentu, wanita tua ini masih nampak selesa dengan nasib yang menimpanya.



Hampir setiap ayat beliau dia tidak melupakan untuk bersyukur pada Ilahi. Dia mempunyai sesuatu yang pegawai itu tiada yang membuatkan pegawai itu tidak memahaminya.



Kita semua hendak mencari kebahgiaan. Kita berusaha bagai nak rak sampai kadang2 kita sendiri pun tak tahu apa sebenarnya yg kita cari dan didustakan dengan perkara luaran. Kebanyakan kita mencari kebahgiaan pada KEKAYAAN (kerja cam nak mati takpun join MLM), HIBURAN (pegi clubbing, karaoke, mabuk takpun isap ganja or batu), KEMAHSYURAN (join program realiti), KUASA DAN PANGKAT (mengampu majikan tak pun tindas yang lemah supaya cepat naik pgkat) yakni tidak dipandang pun oleh ALLAH AZZA WA JALLA. Jikalau harta duniawi ini dipandang oleh ALLAH, maka setitik air pun org kafir takkan merasa. Oleh sebab itu kita tgk ramai org yang mencari duniawi ini pasti jika diizinkan akan dapat kerana ianya tidak bernilai bahkan habuk pun tarak kepada pandangan ALLAH. Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa manusia ini jika diberi DUA BATANG SUNGAI YANG MENGALIRKAN EMAS, DIA PASTI AKAN MEMINTA SEBATANG SUNGAI LAGI..ini bermakna manusia tidak pernah puas dan tidak pernah tenang dengan nikmat dunia ini. Jelaslah manusia ini punya hati yang sangat rakus..satu dunia boleh di isi didalam hati manusia dan masih ada lagi ruang kosong didlm hatinya.



JADI para pembaca yang dimuliakan...APA SEBENARNYA RAHSIA KEBAHGIAAN? APA YANG ADA PADA WANITA TUA ITU YANG TIADA PADA KITA SEBENARNYA??



Pada setiap kata2nya dlm perbualan itu ada jawapannya. Pada setiap WAKTU dan KEADAAN, dia mengingati ALLAH.



" (Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan dzikrullah. Ketahuilah! Dengan dzikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia. " Surah Ar-R'ad ayat ke 28.



Allah berfirman: " Sesiapa yang beramal salih, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik..." Surah An-Nahl ayat ke 97.



Yaqin dgn Kehendak dan Rancangan Allah, dan juga kerja yang jujur telah memberikan ketenangan pada wanita tua itu.



Kepada yang beriman, yakni yang sudah mengucapkan kalimah syahadah itu pasti akan diuji. Sama seperti wanita tua ini.



" Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta tanaman..." Surah Al-Baqarah ayat 155.



Kepada yang beriman, ujian yg diberi oleh Allah bukan setakan pada MUSIBBAH malah dengan KEKAYAAN dan juga perkara2 lain seperti PUJIAN juga adalah ujian.



Sabda Nabi s.a.w: " Orang yang beriman bersabar dengan semua ujian yang menimpa dan meyaqini bahwa " ada hikmah disebalik sesuatu perkara" yang Allah Yang Maha Mulia telah putuskan. [Muslim]



Rasulullah s.a.w pernah bersabda, " Jika seorang beriman itu dikurniakan kesenangan, maka dia bersyukur pada Allah, ianya baik utk beliau; dan jika dia ditimpa musibbah, maka dia bersabar menghadapinya, yakni baik juga utk beliau." [Muslim]



Allah memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w supaya memberikan khabar yang menyenangkan, apabila ditimpa musibbah hendaklah bersabar dan menyebut " Kita ini Milik Allah, dan pada Allah jua kita bakal kembali"

Mereka itulah orang2 yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah yang org2 yg mendapat petunjuk hidayahNya" surah Al-Baqarah ayat 155-157



" Sesungguhnya orang2 yang sabar sahaja yg akan disempurnakan pahala mereka dgn tidak terkira" surah Az-Zumar ayat ke 10



Di dalam Islam, bukanlah kita setakat sabar sahaja apabila ditimpa musibbah. Sebagai org yg beriman, cara terbaik menanganinya adalah dengan BERDOA pada ALLAH utk menerima USAHA yg telah kita lakukan dan disempurnakan dengan TAWAKKAL yakni meyaqini ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI akan melimpahkan RAHMAATNYA supaya dapat dipermudahkan urusan kita.



" Dan ingatlah Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Surah Adz-Dzaariyaat ayat 56.



" Wahai orang2 yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum2nya dengan sepenuh hati..." Surah al-Baqarah ayat 208



" Dan JAUHKAN lah diri dari orang2 yg menjadikan ugama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia..." Surah Al-An'aam ayat ke 70



" Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan amal baiknya!."

" Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala ni'mat yang diberikan), lagi diredhai (disisi Tuhanmu)!"

" Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaKu yang berbahagia... Dan masuklah ke dalam SYURGAKU!" surah Al-Fajr ayat 27-30.



INILAH DIKATAKAN HAPINESS IN ISLAM...WALLAHU'ALAM.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "HAPPINESS IN ISLAM"

Post a Comment