Asal usul dua watak dalam satu cerita

Kali pertama aku balik ke kampung dengan sehelai sepinggang tahun 2001 masa di Uitm Manjung. Dalam perancangan kami,habis sahaja kelas terus ke Billion. Kebetulan stesen bas terletak dalam laluan untuk ke Billion. Masa lalu depan stesen bas, tak terfikir pun macam nak balik. Bila dah lalu nampak ramai orang balik dan berasak-asak di stesen, timbul juga keinginan nak berasak sama sambil merasai suasana balik kampung. Kami pun tak fikir panjang terus beli tiket. Semuanya kebetulan tanpa perancangan. Bila terlintas idea nak balik kampung, kami terus redah tanpa diketahui oleh sesiapa ahli Bilik I3. Semua budak-budak bilik hairan dengan kehilangan kami selama 3 hari 2 malam. Bila kami kembali ke kampus, barulah berita dan perkhabaran tentang kehilangan kami pulang ke kampung tersebar. Bila balik bilik I3, baru kami cakap dah balik kampung.


Peristiwa yang lain pulak...time balik raya...dengan duit takdak...semua sengkek...aku pun dah tak ingat pasal apa kami sengkek sangat time tu....ujung sem kot...bila teringat balik memang kenang yang sedih...kira pengalaman di perantauan...kira ada jugak pengalaman aku...selalu dok dengar ceruta orang je...berbuka kat seksyen 2....makan kebab je...kat bus stop plak tu...sambil tunggu bas ke Pudu.nak naik bas pun pinjam duit member aku...kira ngam2 untuk sampai umah la....sampai AS....kami sahur kat kedai mamak...tapi harga dia lebih mahal dari Restoran Hakim...Dekat 7RM..baik pegi makan KFC.....


Pernah terjadi lagi satu peristiwa...biasa la time balik kg mmg otak gila2...rasanya aku dengan member aku ni mmg dah byk kali dapat pengalaman mcm ni....dgn dia lagi(macam la takdak org lain, aku rasa ia ni memang mamat kantoi , semua benda buat tak jadi)....rasanya semua peristiwa naik bas ni dgn kejadian2 yang berlaku ni disebabkan dia (dia ni umpama si gemuk dalam cita kungfu hustle la, perosak plan)...kalo aku balik sensorang...OK je...xla banyak problem....aku balik dg pun sebab dah lama aku xbalik kg...dah satu sem...last pun cuti bln 12...pastu sem baru sampai la abis sem...raya haji pun balik..sbb byk halangan yg sebabkan aku xbalik lama...keja plak banyak..last2 nak start praktikal..aku nekad nak balik jugak...sbb kalo xbalik kali ni ntah bila plak dapat balik...lepas abis praktikal terus start sem baru...mmg xleh balik...mau setahun la...sebelum start praktikal..aku balik...27 april sampai 7 mei...seminggu lebih la jugak...tp perjalanan nak balik tu la yang teruk...terasa macam cerita kartun pun ada...mcm dalam drama pun ada....aku balik dengan member aku tu lagi...cadang tu nak pinjam duit dia...tapi gaji pakai cek . cash in mkn masa 3 hari jugak.masing-masing dah k etaq lutut nak balik kampung..cek dapat 27hb...dia plak beli tiket Keretapi...balik skali dengan awek dia...ari tu train kami kul 8.45...tunggu dia balik keja lg...siap2 lam kul 7.30...pegi Padang Jawa...pastu dia nak antar moto kt umah...tinggal la aku dgn awek dia kt stesen komuter....sama2 dia sampai tren pun sampai..tiket aku tak beli lagi...lepas la tren tu....dia salahkan awek dia tak beli tiket untuk aku skali...bersiap lambat la apa la.....gaduh plak...aku pun cover2 la sbb aku yang salah...kami tunggu tren lain nak gi KL sentral...pehtu ada ganguan elektrik plak...mmg tak sempat la nak kejar tren kt KL Sentral tu...call member aku suruh anatr gi KL Sentral...tapi semua sibuk sebab tengah prepare untuk final assesment esok.....warghhh...dapat dapat balik lagi la nih....call member umah aku...dia datang antar kami gi KL Sentral..ketapi memang dah confirm lepas...tiket pu burn jugak...on the way tu dia call plak sepupu dia suruh tunggu kat KL Sentral...Nanti spupu dia antar gi Tanjung Malim...wah...macam pesalah nak melarikan diri je....tersusun segala perancangan dan pergerakan...sepupu dia datang...tapi pikir 2 3 kali gak...mcm keja gila...ingat dekat ke tanjung malim tu ...tren dah berlepas...nak kejar..ada la dlm 2 jam...baik balik..waat letih je...mmg tak berbaloi......sepupu dia kata naik bas je..lagi senang.....awek dia pun ckp baik takyah balik...aku pun setuju je...lagipun aku dengan member aku tu tgh sengkek...

Semua belanja tu harap kat duik awek dia je....aku ingat dia pakai duit dia...tapi gaji dia tak dapat lagi...ampeh...kira aku ni menambah lagi beban awek dia plak lagi.....dia tak cakap awal2...kalo tak mmg aku malas nak balik....last2 sepupu dia pi atm amik duit....kami beli tiket kat Jalan Duta...bas pkul 12...sementara nak tunggu bas...pegi lepak kat bangsar.. minum kat kedai kwn dia...pastu pegi Jln Duta balik...naik bas jugak....kan senang...kat lam bas aku cakap kat dia..”Hm macam ni rupanya keretapi...apsala lebih kurang je design dgn bas..”......dia senyum je... tak merasa lagi naik tren ....Sekarang ni aku pun jadi segan bila terserempak dengan awek dia kat school....sbb banyak menyusahkan dia..pinjam duit....

Aku dgn member aku tu dah banyak kali ada pengalaman naik bas last minit pastu dgn kepala yang gila2..

GET YOURSELF OUT!

YOU KNOW YOU ARE THE BEST!

LET'S GET CRAZY!.

teringat pulak cerita Rombongan Cik Kiah ke Sukan Komanwel dulu...kira aku dengan dia tu mcm dua orang budak kg tu la (opie dgn member dia)....terkejar2 bas gi Bukit Jalil tgk sukan komanwel.


Agak-agak hangpa sapalah watak budak dalam cerita ni???

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Asal usul dua watak dalam satu cerita"

Post a Comment