demi sekeping badge sbg operator kilang


Allegiance Healthcare Sdn. Bhd. Zon Perindustrian Bebas Fasa 3, Bayan Lepas, 11900 Pulau Pinang...kerja sebagai Operator Pengeluaran di kilang ni memang teruk...macam-macam kerja aku buat demi mencari gaji yang hanya RM430 gaji pokok mula2 aku masuk. nak sambung belajaq xdak duit..keja la dulu..memang dugaan..dari lipat kotak, tarik glove, buang scrap (sampah) smpai la keja2 cuci oven suma aku buat...pernah lalui..memang perit..tapi berkat kesabaran yg tak berapa tinggi..azam nak blajar lagi...simpan duit...apabila mengenangkan sepasang mata tua dan uzur di kampung, aku teruskan jugak..." macam mana susah pun sambung blajar smpai ijazah..lepas tu baru la fikir kerja atau kawin" pesanan arwah ibuku masih terngiang-ngiang smpai sekarang.
mujur ada kawan2 jadi tak rasa teruk bekerja...penat pun tak terasa...teruk jugak kerja shif..mujur lah keja 8jam..OT pun ada berterusan...setahun lepas aku resign (dpt UiTM) kilang ni bungkus...kesian tengok kawan2 terkial kial mencari kerja berbekalkan result UPSR, SRP dan SPM...zaman sekarang ni orang ada Ijazah pun menganggur..susah kan? itu suma soal rezeki..kita serah kepada yg lebih berhak menentukan..kita hanya insan yang menjalani kehidupan di atas rasa cinta, kasih, sayang, benci, pahit, manis, suka, duka dan macam2 lagi. rezeki aku murah agaknya, cukup setahun aku dinaikkan pangkat daripada Operator Pengeluaran kepada Material Handler gaji basic permulaan RM511. syukur alhamdulillah..rasa cukup untuk bagi emak di kampung, simpan untuk sambung study (masa tu x tau boleh smbg stdy ke x) dan belanja harian...mujur makanan di kilang murah-murah dan ada elaun makan. supervisor ok dgn aku..kawan kawan spt ayob, mie, naser (abg ipar aku la ni), pak din, man jagung, lan, koer, gendut, din ganja, azhar, hazim, abg mie baltank, ery, is, alsmie, azizan dan ramai lagi kwn2 minah indon suma bagi support bila aku ckp nak sambung blajar...aku dgn ayob slalu bersembang hasrat sambung study sambil strip glove (tarik glove) yang kluar dr oven. panasnya acuan glove tu memang panas...sampai melecur sepuluh jari aku...minggu pertama balik kerja aku rendam jari dlm ayaq garam..kak aku suruh berhenti tp aku x mau..kilang tu pun dapat lepas aku meluat cari keja x dapat2...hampir kesemua kilang area bayan lepas aku pegi berbekalkan SPM tp haram satu pun x lekat. smpai la aku berehat bawah pokok depan kilang Alligeance tu..pak gad kt situ yang panggil aku.
"adik..adik..nak mintak kerja ka?" tanya pakcik gad
"saya dah bosan dah pakcik...dekat 20 kilang dah kluar masuk satu pun x lekat" kataku malas sambil membuka helmet dan meletakkan di dalam raga motor.
" adik mai sini, isi borang ni terus pegi HR " kata pakcik gad tu bersungguh2 meyakinkan aku bahawa kilang tu memerlukan pekerja lelaki.
" mcm mana ni kak? " tanya aku pada kak intan yg kesian melihat aku dari tadi x dapat2 kerja..kak intan bawa aku jalan2 area kilang sbb aku nak tukar kerja.sblm ni aku buat kerja kontrak pasang talipon, tukar tile dlm bilik air, tukar jamban kangkang kpd mangkuk tandas....sabar kawan, nanti aku ceritakan..
" try la..ni last...kalau x dapat kerja dengan abg nan lagi " kak intan memujuk aku. betul jugak..aku bukan berhenti kerja..cuma cari kerja baru..x larat kerja kontrak..kluar 10 pg balik blom tentu petang...tengah panas..hitam berkilat muka aku masa tu. mcm paria berjemur tengah2 salji.aku terus mencuba nasib.selepas mengisi borang dan mengenakan sticker "interviewer" di dada..aku berjalan menuju HR seperti diarahkan.masuk dalam bilik HR ada ramai budak laki2 yang rata-rata sebaya aku.ye lah lepasan SPM 1998, mesti cari kerja. tak sangka selepas temuduga aku berhasil mendapatkan kerja sebagai Operator Pengeluaran. aku x ingat nama kawan2 yang aku ingat Ayob dan Rahmat saja..selesai interview dan mendapat keputusan aku keluar dan memberitahu kak intan...wajah kepenatan kak intan hilang, kak jan yang mengekori kak intan juga gembira...kak jan, terima kasih bagi aku borang UPU walaupun basah kena hujan borang tu..rezeki aku masuk UiTM =)
seminggu mula2 masuk aku dan kawan2 lain mengantuk gila terutamnya shif malam..masuk masa training tu pam glove saja cek ada lubang ka x erti kata lain reject sbb bocor..istilah dia aku dah lupa. kami main2 ja buat belon...lepas tu dua minggu belajar stripping (tarik glove smpai 10jari melecur). masa ni memang azab...pakai sarung tangan pun tapi lama2 tarik memang melecur la tangan..ye lah, jari kita alas glove kain, tarik glove getah (yg doktor pakai bedah org tu) kluar dr oven..acuan dia panas...bentuk tangan orang..dua minggu dok stripping habis jari aku melecur...ibu jari ayob lagi parah..bernanah terus..tapi kami gagahi jugak..sebab enjoy dengan kawan2 yang gila2..x kesah la depa nak isap ganja atau mabuk skali pun janji kami x buat...lepas sebulan tibalah masa pembahagian shif..ada empat shif A, B, C dan D...aku dengan ayob jadi cuak sbb kang takut xdak geng..alhamdulillah aku dengan ayob satu shif...shif C...lega sangat2 dapat sekali..kami di ajar tengok rooster (jadual waktu kerja kilang). faham lah aku dengan ayob. shif aku tengah bercuti nak masuk shif malam...jadi lagi 2 hari baru kami start masuk shif. aku dengan ayob rasa lega x dak dah sbb dapat rehat 2 hari..lepas tu baru pikir kawan baru, geng baru, supervisor lain, minah2 indon lain..mcm2 lah...dalam masa 2 hari tu aku berehat saja di rumah. nak balik kampung x dak duit. harap dok menumpang rumah kak intan makan tanggung berak tong. mujur kak intan dan abang salleh ajak dok skali sbb baru kawen n takdak anak lg..aku x kesah..jgn bg serabut kepala otak aku dah lah..aku leh lari (akan datang berlaku juga adengan lari dari rumah) hahaha.
memang teruk, penat, kadang2 tensyen keja kilang..keja shif malam paling best sbb rasa masa sekejap sangat..memang best time shif malam..siap kami main takraw dlm warehouse time nak balik. glove buat jd bola takraw hahaha
masa aku dengan ayob dok striping tu ada la minah2 indon tunjuk eksen, menggatai, daring2, lucu2, kampung2 dan ada kwn2 yang tunjuk macho mcm koer, gendut, hazim. ye lah orang lama...aku dgn ayob baru ja masuk..kami x kesah..striping kt booth 2 memang rancak sbb kami nyanyi ramai2...koer bergendang sambil tarik2 glove..koer la ajar aku cara2 menarik yang betul..bila tangan aku pedih sbb melecur dia suruh rehat n cover aku..indon2 lain pun sporting..jd mcm satu family..so xdak mslh.3 bulan baru aku dapat strip tanpa tangan melecur. yelah sbb dah kematu pun hujung jari...masuk dalam tu muda kluar lepas sejam jadi tua..tau sebab apa? serbuk/powder dr glove tu berterbangan..x buleh guna aircond tp ada kipas...powder tu la melekat kt muka, kening, bulu mata..habis putih..memang macam orang tua..mujur la rambut kena tutup dengan hair net, hidung cover dengan face mask, telinga sumbat earplug dan pakaian kami tutup dgn smoke...pakai smoke (ala kot panjang mcm budak2 kilang2 lain gak).
memang berpeluh la..muka sekoq2 jadi tua...aku kena alahan..powder tu la menjahanamkan kulit muka aku yang sebelum tu licin..lama2 jerawat naik banyak..mula2 hidung, lepas tu dahi, lepas tu pipi..aduh memang azab muka...mula2 masuk UiTM jerawat x hilang2...teruk arrrr hahaha mizie hg perasan x muka aku time tu?
macam tu lah kehidupan aku masa keja kilang...time cuti OT..xdak OT aku cari OT buat cuci2 skru, cuci tangan2 palsu ceramik tu..mcm2 lah...apa yang budak umor 18tahun tahu erti pekerjaan masa tu...apa disuruh buat ja...mujur kawan2 memandu ke arah yang betul...walaupun aku x betul sangat..setahun bekerja mcm tu aku dapat offer Material Handler...buat product baru...sebulan saja aku kerja sbb x tahan..aku surrender...aku ponteng keja..sudahnya aku mintak turun jd Operator balik masuk shif lama..supervisor warning ckp aku mgkin x dpt shif lama..sedih x ingat masa tu..aku smpai solat hajat banyak kali.alhamdulillah dapat patah balik jadi operator dan dapat shif C geng balik dengan ayob, mie, lan, koer dan lain2...time cuti aku ikut ayob, mie, lan, koer p jamming kt ayer hitam...x pandai main gitar @ drum xpa..tolong nyanyi ja..masa tu top XPDC...bila Ali masuk XPDC lagi la top..jamming pun lagu tu ja..karoke pun lagu xpdc jugak..memang minat habis arr time tu hahaha
tup tap ayob dapat IKM, Berseri, Perlis...sedih berpisah dengan ayob sebab kami sama2 masuk kerja...lagi sedih dia dapat sambung blajar dulu dari aku..xpa rezeki dia...aku harap rezeki aku ada...3bulan lepas ayob masuk IKM, baru lah aku dapat UiTM..selepas hampir 2tahun memerah keringat dan tulang 4 kerat...lega x ingat...risau x ingat..sedih x ingat...syukur x lupa...syukur Alhamdulillah...


~ panjang arr kawan kesah kilang ni..aku matikan smpai sini aja..sbb aku fokus kisah2 di UiTM...kang pembaca (geng UiTM) bosan <------ pesan mizie kt aku kemarin ~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "demi sekeping badge sbg operator kilang"

Post a Comment